הלומדה ללימוד אנגלית שלנו היא מעניינת עד כמה שיכלנו, אך קיימים הרבה דברים מעניינים בעולם שמושכים את הצעירים – ספורט, משחקים, חברים, אינטרנט ופייסבוק וכו'...

אז כיצד, אם כן, נוכל לוודא שילדכם ישתמשו בלומדה ויפיקו ממנה את המירב ?
 
ישנה דרך אשר תיצור שיתוף פעולה בייננו – אתם כהורים ואנו כמחנכים. היא עשויה לגרום להעלאת גבה, אך היא שיטה מוכחת ביעילותה וכמעט תמיד מניבה את התוצאה הרצויה.
 
לפני שניכנס לפרטים, נעבור על כמה עקרונות בסיסיים.
 
WIC מתעתדת לייצר הצלחה, והצלחה מיסודה גורמת לסיפוק. אולם באופן מהותי סיפוק אינו די בשביל ליצור מאמץ מתמשך – כמו המאמץ שנדרש על מנת ללמוד שפה זרה. לכן נדרש איזשהו גמול נוסף. התגמול (או התמריץ) היעיל ביותר לבנך/בתך הוא התמיכה שלך. אולם כמו כל גמול, זה יהיה יותר יעיל כאשר זה ניתן במנות קטנות מיד לאחר המאמץ – יותר מאשר בעתיד הרחוק, אשר יכול להיראות כאילו לעולם לא יגיע. לכן אנו ניצור מצב שבו הילד יבוא אליך לאחר כל מאמץ מרוכז שעשה בלימוד האנגלית, דהיינו, לאחר כל שיעור של WIC שהושלם בהצלחה.
  
הרעיון הוא פשוט מאד. אתם תספקו תמריץ חומרני לבנכם/בתכם על לימוד האנגלית בצורה האפשרית הישירה ביותר. הגמול יכול להיות מכל סוג שהוא. זה יכול להיות כסף, או (במקרה של תלמידים צעירים יותר) ממתקים, או אפילו זכויות יתר שניתן ליהנות מהן באופן מיידי, כמו הזכות להשתמש בטלוויזיה או להשאיל קלטות בספריית הווידיאו. הדבר החשוב הוא שה"פרס" (הבה נקרא לו בשם זה) יהיה מסוג כזה שניתן לתת אותו תכף ומיד.
 
חיזוק מיידי הוא המפתח לבנייה ותמיכה במוטיבציה.
 
הבה נניח שה"פרס" בא בצורה של כסף: למעשה, זה יכול להיות הפתרון הטוב ביותר לרוב המשפחות.
צורה זו תעודד את בנכם/בתכם ללמוד. דרך הריווח הכספי בנך או בתך ירגישו הרגשה של הצלחה והישג, ויצברו בטחון אשר יעודד אותם להמשיך ללמוד בעתיד.
 
אז מה תהיה העלות לגביכם ? הדבר תלוי בכמה תנאים – הגיל של ילדכם, וסכום דמי הכיס שהוא רגיל לקבל בדרך כלל. המלצתנו היא שלילד עד גיל 13, 5 ₪ יהיו מספיקים. לילד מעל גיל 13, 10 ₪ יהיו הצעה טובה יותר, זהו דבר שאמור להיות מוסכם בינך ובין ילדך בצורה הוגנת.
 
מה לגבי העלות לגביכם? תוכנה זו, מילים בהקשר, מחולקת לרמות, וכל רמה מחולקת לשיעורים. ישנם 118 שיעורים סה"כ, וכ-35 שיעורים בממוצע בכל רמה.
 
אם תציעו לבנכם/בתכם נניח, סכום של 5 ₪ לכל שיעור שעשוי בהצלחה, ואם התמריץ הזה יניב פרי, זה יגיע לסכום של 350 ₪ לכל רמה. סכום זה מקביל לעלות של כ-4 שיעורים פרטיים באנגלית. ובנכם/בתכם ילמד 1000 מילים או יותר...מובטח לכם. איזה מורה פרטי יכול להבטיח זאת?
 
הרעיון של נתינת תמריץ חומרני אינו חדש כלל. "שיטת ההסכם" נבחנה בארה"ב והוכחה כיעילה.
 
ישנם אנשים המצביעים על כך שהמדיניות הזו מעבירה מסר שגוי – כלומר, שהמטרה של הלימוד היא בשביל התגמול החומרני יותר מאשר למען הלימוד עצמו. אולם מי יוכל להכחיש שאנו חיים בעולם שבו כל סיפוק והצלחה מלווה בדרך כלל בתמריץ חומרני. האם לא היה זה טוב יותר אילו קיבלנו את העובדה שזהו העולם בו אנו חיים ועלינו לנצל את החוקים בו לטובתנו, יותר מאשר להתנגד אליהם ולהגיע לשום מקום? אחרי הכל, האם בנך/בתך לומדים אנגלית משום שהוא/היא רוצים לקרוא שייקספיר בשפת המקור בו הוא כתב, או בגלל שהוא רוצה את היתרונות שהאנגלית תיתן לו בחייו המקצועיים בעתיד?
 
נזכיר שוב, אם אינך מחבב את הרעיון של תמריץ הבא בצורה של כסף, אזי צורה אחרת של תמריץ שינתן לאלתר תהיה טובה בצורה דומה.
 
אז להלן התכנית. אתם תחתמו על חוזה עם בנכם/בתכם, אשר יבטיח לו/לה את הסכום של 5 ₪ עבור כל שיעור שהשלים. שיעור שהושלם משמעו ששני החלקים המנוקדים בשיעור – אימון וחזרה חייבים להיות עשויים בציונים מינימליים: 90% עבור האימון ו-95% עבור החזרה. בתוכנה הזו יש פרוצדורה פשוטה
 
שנקראת "סיכום הניקוד" אשר מאפשרת לכל אחד להסתכל ולראות אילו שיעורים התלמיד השלים ומהו הניקוד בהם. תוכלו להביט במחשב בכל שעה ולעקוב אחר השיעורים שבנכם/בתכם השלימו. החוזה מחייב את התלמיד להראות לכם את הניקוד שצבר בכל שעה שתחפצו, במקרה שלא תדעו איך למצוא זאת בעצמכם.
 
באיזו רמה התלמיד יעבוד? באופן כללי, רמה 1 היא לחטיבות ביניים, רמה 2 היא לתיכון, ורמה 3 היא לאוניברסיטה. קיימת בחינה מוקדמת אשר קובעת באיזו רמה – 1,2 או 3 – בנכם/בתכם יתחילו לעבוד. הכלל הוא שאם בנכם/בתכם יקבל 75% או פחות במבחן הרמה, כדאי שיתחיל לעבוד ברמה הזו – ויתחיל בשיעור אחד.
 
כן, אנו מדברים על חוזה אמיתי... מסמך כתוב, אשר ע"פ המסורת זוהי הדרך הטובה ביותר להשיג כל הסכם. הבאנו מודל למסמך שכזה המצורף למכתב זה. בחוזה קיימים מקומות ריקים בהם ניתן למלא את סכום הגמול לכל רמה ואת הגמול הסופי להשלמת הקורס. כמובן, אתם רשאים לשנות את ההסכם בכל דרך שבה תחפצו.
 
באופן בסיסי, המסמך קובע שכל אחד מהצדדים ייטול על עצמו מחויבויות שונות. בנכם/בתכם יתחייב שהעבודה שבמחשב תעשה על-ידו/ על-ידה בלבד, ולא על-ידי אח בוגר או חבר. זהו תנאי הכרחי. אתם, כהורים, תתחייבו שהסכום הכספי המוסכם ישולם באופן מיידי לאחר השלמת השיעור. מודגשים במיוחד חשיבות מסירת ה"פרס" באותו יום. אתם מתחייבים שלא לדחות את התשלום מכל סיבה שהיא שאינה קשורה לחוזה – למשל, אם אתם כועסים על בנכם/בתכם על שלא סידר/ה את החדר, משום שחזר הביתה מאוחר, וכו'. במילים אחרות, התנאים שבהסכם זה הם מקודשים ואינם תלויים בשום עניינים אחרים.
 
כמו כן, בהתאם לעקרון הפסיכולוגי, חשוב שיהיה איזשהו גמול בסוף הקורס – כאשר התלמיד סיים את רמה 1, רמה 2, או רמה 3. זה יכול להיות כל דבר שתסכימו עליו אתה ובנך או בתך. זה יכול להיות משהו חומרי, כמו אופנים או סכום כסף. או לחילופין זה יכול להיות איזושהי זכות מיוחדת בבית, כמו לחזור מאוחר יותר הביתה, או אולי טיול עם כל המשפחה. הפרס הנוסף יכול להיכתב בסוף החוזה הסטנדרטי.
 
תמצאו כאן שלושה העתקים של החוזה. אחד עבורכם, השני עבור התלמיד, והשלישי עבורנו. אנחנו השותפים השקטים שבחוזה. אנא תחתמו על החוזה באווירה של רצינות וכבוד. לאחר מכן, אנא שלחו לנו עותק של החוזה החתום. נשמח לשמוע מכם לאחר שכל השיעורים ברמה הושלמו והפרס הכספי שולם. וכן את הערותיכם לגבי התהליך שהייתם שותפים בו.
 
אחרי כל מה שנאמר כאן על החוזים ועל מחויבויות כתובות, הבה לא נשכח היכן התחלנו – התמריץ האמיתי הוא האנושי – חיוך ומילות עידוד ממך. התמריץ החומרני נותן לך הזדמנות להגדיל את הצלחת ילדך על ידי שבחים שתעניק. אם כן, כאשר בנך או בתך יבואו אליך ויאמרו, "אמא, (או) אבא, כרגע סיימתי את שיעור X , וקיבלתי ציון Y!!!", זוהי ההזדמנות שלך – בזמן שאתה נותן לו את הגמול החומרי – חייך ואמור כמה מילים כמו "כל הכבוד, בני,בתי, את/ה מתקדם באופן מצוין, המשך כך." החיוך שלך ו"כל הכבוד" שאמרת, הם הדברים שיכולים לפתוח דלת להצלחה באנגלית.
 
בברכת למידה יעילה. מי יתן וכולנו נצא נשכרים מחוזה זה!


לורן לואיס
מנכ"ל, המרכז ללימוד אנגלית ללא מורה.


המדריך להורים נכתב בסיועו של הפסיכולוג ד"ר ויקטור בונצ'ק, Phd.